9+ Khasiat Daun Limau Purut Yang Perlu Anda Tahu

Satu dari 10 Khasiat Daun Limau Purut adalah membuang toksin dalam tubuh, tersukan baca artikel ni supaya korang tahu 10 Khasiat Daun Limau Purut!

Hari ni kita nak bercerita pasal satu lagi bahan semulajadi yang sering kita jumpa dalam hidangan kita iaitu daun limau purut.

Korang mesti pernah tengok daun ni, kan? Betul la, daun ni tak boleh dilupakan dalam hidangan yang sedap dan menyelerakan!

So, daun limau purut ni bukan sekadar daun hiasan untuk menambahkan rupa cantik dalam hidangan.

Dia punya banyak khasiat yang mungkin korang tak tahu lagi. Jom kita explore sikit tentang daun limau purut ni.

Mari kita mulakan 9+ Khasiat Daun Limau Purut!

Apa itu Daun Limau Purut?

Khasiat Daun Limau Purut
Khasiat Daun Limau Purut

Limau purut, atau Citrus hystrix, ni sebenarnya pokok dalam keluarga Rutaceae. Buah dia jarang digunakan sebab tak berjus. Tapi, daun dia pulak yang famous gila sebab wangi sangat.

Orang guna daun ni untuk macam-macam, dari masak-masak sampai kat petua tradisional.

Daun limau purut ni macam jadi identiti khas dalam masakan Thailand. Memanglah pokok daun limau purut paling banyak ditanam kat Thailand. Dorang panggil dia “makrut.”

Tapi, jangan risau, pokok limau purut ni pun banyak ditanam kat kawasan Asia Tenggara. Setiap negara guna dia dalam masakan tradisional diorang.

Sekarang, ada banyak pengkaji yang teruja nak explore khasiat dan manfaat daun limau purut ni.

Khasiat Daun Limau Purut

Berikut ni kami kongsikan 10 khasiat daun limau purut, pastikan korang baca dengan betul!

1. Membuang Toksin dalam Tubuh

Antara petanda yang menunjukkan badan kita bertoksin ialah rasa penat yang terlampau, cepat letih, mengantuk walaupun baru bangun tidur, badan yang sakit, rasa tak bertenaga, dan kelesuan.

Kalau korang mengalami simptom-simptom macam tu, kita cadangkan korang mandi air daun limau purut untuk detox badan. Cara nak buat tu senang je:

  • Korang amik 10 helai daun limau purut, hiris nipis-nipis.
  • Amik 5 biji buah limau purut, potong 4.
  • Campurkan dua bahan tu dalam baldi berisi air suam.
  • Kemaskan daun limau purut dan perah buah limau purut untuk keluarkan air dia.
  • Gunakan air tadi sebagai bilasan terakhir time mandi.
  • Ratakan air tu kat seluruh badan, especially rambut.
  • Air mandi ni akan buang toksin yang terkumpul dalam badan korang.

Kajian-kajian yang lepas banyak dah rapor kandungan fenolik tinggi dalam daun limau purut dan kulit limau purut berfungsi sebagai bahan antimikrob, anti-radang, dan antioksidan.

2. Menyedapkan Makanan

Khasiat Daun Limau Purut Menyedapkan Makanan
Khasiat Daun Limau Purut Menyedapkan Makanan

Bila kita masak, boleh la kita tambahkan daun limau purut dalam hidangan macam tomyam, paprik, rendang, sup, dan nasi goreng. Pasti sedap gila!

Bau wangi dia tu akan buat hidangan kita jadi lagi sedap. Cuba bayangkan, makanan yang wangi, secara otomatik rasanya pun akan jadi lebih sedap.

Kalau kita tengok dari segi kimia, aroma yang keluar dari daun limau purut ni sebenarnya datang daripada bahan-bahan macam β-pinene, sabinene, dan citronellal. Itulah yang buat bau dia tu unik dan menggoda.

3. Menaikkan Selera Makan

Kalau korang rasa takde selera makan sebab penat sangat, demam, batuk, atau selsema, cuba masukkan daun limau purut dalam hidangan korang. Confirm akan buat selera korang naik terus!

Potong nipis daun limau purut tu, then campurkan dalam hidangan yang korang sedang masak atas dapur.

Hidangkan dalam keadaan panas, pasti aromanya akan buka selera korang untuk makan dengan lahap.

4. Menghilangkan Bau Badan

Khasiat Daun Limau Purut Menghilangkan Bau Badan
Khasiat Daun Limau Purut Menghilangkan Bau Badan

Khasiat Daun Limau Purut khasiat yang seterusnya untuk menghilangkan bau badan.

Air mandian daun limau purut yang ada perahan sikit limau purut juga boleh bantu hilangkan bau badan. Macam mana nak buat tu?

  • Korang ambil 10 helai daun limau purut, hiris nipis-nipis.
  • Ambil 5 biji buah limau purut, potong 4.
  • Campurkan dua bahan tu dalam baldi berisi air suam.
  • Kemaskan daun limau purut dan perah buah limau purut untuk keluarkan air dia.
  • Gunakan air tadi sebagai bilasan terakhir time mandi.
  • Gosokkan daun limau purut dan buah limau purut ke seluruh badan.
  • Bau wangi dari daun dan buah tu akan melekat pada badan korang.

Dengan buat mandian macam ni, bukan je toksin hilang, bau badan pun boleh terus hilang. Jadi, korang takyah risau pasal bau badan yang tak sedap lagi.

5. Menghilangkan Bau Mulut

Khasiat Daun Limau Purut yang lainnya boleh tolong hilangkan bau mulut sebab ada bahan aromatik dalam dia. Cara dia macam ni:

  • Korang kunyah sehelai daun limau purut setiap pagi atau sebelum keluar rumah.
  • Boleh jugak buat pes dengan garam, sama macam cara guna daun limau purut untuk putihkan gigi tadi.

6. Menyegarkan Udara

Khasiat Daun Limau Purut Menyegarkan Udara
Khasiat Daun Limau Purut Kering Menyegarkan Udara

Kalau korang duduk dalam bilik yang tutup dan sejuk macam pejabat, korang boleh guna daun limau purut untuk freshkan udara.

Cara dia senang je. Korang iris nipis daun limau purut tu, lepas tu masuk dalam bekas. Letak kat atas meja je.

Bau wangi dari daun limau purut tu akan bawa harum kat dalam pejabat korang, buat ruang tu jadi fresh sikit, dan boleh la kurangkan stress yang datang sebab kerja.

Amalan ni pun lebih organic dan selamat sebab datang dari bahan bioaktif semula jadi dalam daun limau purut yang kita dah cerita sebelum ni.

Jadi, tak payah la nak beli pengharum udara yang berbahan kimia. Cukup je dengan daun limau purut ni, pejabat korang pun jadi wangi dan segar.

7. Pewangi Bilik & Kereta

Sesiapa yang tak suka bau wangi, kan? Banyak orang pilih guna pewangi yang beli dari kedai untuk letak dalam kereta atau bilik.

Tapi korang tau tak, pewangi yang beli tu ada bahan kimia dan toksik yang boleh bahayakan kesihatan kita, especially anak-anak kecil.

Sebagai alternatif, korang boleh buat sendiri pewangi untuk bilik dan kereta. Bau dia tak je harum, tapi dijamin selamat tanpa bahan berbahaya. Caranya macam ni:

  • Korang amik 10 helai daun limau purut.
  • Amik 2 helai daun pandan. Belilah sikit kelopak bunga ros dari penjual bunga.
  • Hiris nipis-nipis daun limau purut, daun pandan, dan kelopak bunga ros tu.
  • Masukkan dalam bekas untuk jadi pewangi bilik atau kereta.

Penyelidik dari Thailand pada tahun 2007 dah buat kajian analisis bahan aktif dan beraroma dalam daun limau purut dalam jurnal Agriculture and Natural Resources.

Mereka jumpa lebih daripada 93 bahan yang mudah berbau dalam daun limau purut, dan tak semua bahan tu dah sepenuhnya dianalisis lagi.

8. Menghilangkan Bau Ketiak

Khasiat Daun Limau Purut seterusnya adalah boleh hilangkan bau ketiak.

Kalau korang ada masalah bau ketiak yang tak dapat dikurangkan dengan deodoran, cuba la guna daun limau purut. Caranya macam ni:

  • Korang ambil beberapa helai daun limau purut.
  • Potong nipis-nipis. Kemaskan daun tu sampai keluar bau dia.
  • Gosokkan daun limau purut tu kat ketiak time mandi.
  • Dalam proses menggosok tu, pada awalnya korang mungkin akan rasa bau ketiak korang jadi lagi kuat dan busuk.
  • Tapi lama-kelamaan, bau tu akan semakin hilang.
  • Amalkan selalu, korang akan dapat kesan yang memang menakjubkan.

Jadi, kalau korang nak kurangkan bau ketiak yang tak sedap tu, boleh la cuba cara ni. Daun limau purut memang ada kekuatan untuk hilangkan bau-bau yang kurang enak ni.

9. Pemutih Gigi

Khasiat Daun Limau Purut Pemutih Gigi
Khasiat Daun Limau Purut Pemutih Gigi

Khasiat Daun Limau Purut yang seterusnya iaitu boleh putihkan gigi korang.

Mari kita kongsi tips murah dan berkesan untuk putihkan gigi, iaitu guna daun limau purut. Caranya macam ni:

  • Korang amik beberapa helai daun limau purut.
  • Amik secubit garam.
  • Tumbuk daun limau purut dan garam tu sampai jadi pes.
  • Gunakan pes tu macam ubat gigi untuk putihkan gigi.
  • Gunakan setiap hari, dua kali sehari.

Selain jadi petua, cerita ni sejajar dengan kandungan vitamin C yang tinggi dalam daun limau purut.

Kenyataan ni pun dah disokong dengan kajian daripada Anuchapree dan kawan-kawan pada tahun 2020 yang cerita pasal kegunaan daun limau purut untuk lawan penyakit gigi macam skurvi dan gusi berdarah.

Jadi, tak payah la nak beli ubat gigi mahal-mahal. Cuba la cara semulajadi ni dengan daun limau purut. Lagipun, daun limau purut ni senang je nak dapatkan dan murah je harga dia.

10. Menghilangkan Kelemumur

Akhir sekali Khasiat Daun Limau Purut ialah menghilangkan kelemumur.

Kalau korang tengah menghadapi masalah kelemumur dan dah penat tukar-tukar syampu tapi tak ada hasil yang memuaskan, korang boleh cuba guna daun limau purut pulak. Cara dia macam ni:

  • Korang ambil 10 helai daun limau purut tu.
  • Kisar dengan sikit air.
  • Jangan terlalu cair, nanti tak lekat kat kepala.
  • Kalau korang rajin, boleh tumbuk dulu daun limau purut tu, lepas tu campur dengan sedikit air sampai jadi pes.
  • Lepas korang syampu rambut, korang ambil pes tadi dan letak kat kepala.
  • Ratakan kat kulit kepala dan rambut korang.
  • Urut-urut sikit kepala supaya pes tu meresap betul-betul. Biarkan sekejap je.
  • Bilas sampai bersih.

Tahu tak, ada kajian saintifik yang dilakukan oleh penyelidik dari Universiti Kasetsart, Thailand pada tahun 2005.

Dorang buat syampu rambut dengan gunakan daun limau purut sebagai bahan utama. Sebab daun limau purut ni punya sifat antimikrob yang boleh atasi masalah kelemumur.

Bila sebatian bioaktif dalam daun limau purut ni, dia boleh halang pertumbuhan mikroorganisma Candida alcicans yang biasanya berkaitan dengan masalah kelemumur.

Baca Juga: 9+ Khasiat Bunga Bakawali

Jadi, itulah beberapa Khasiat Daun Limau Purut.

Mungkin selama ni kita hanya tahu limau purut sebagai bahan dalam masakan, tetapi sebenarnya ia memiliki banyak manfaat yang lebih dalam bidang kesihatan dan kecantikan.

Jadi, mengapa tidak mencoba memanfaatkan daun limau purut dalam kehidupan sehari-hari kita?

Baik untuk memasak, menjaga kebersihan diri, atau menyegarkan udara di sekitar kita, daun limau purut memberikan alternatif yang alami dan menyenangkan.

Jom, mari kita teruskan mengenali dan memanfaatkan Khasiat Daun Limau Purut ini.

Selain memberikan kesan yang baik bagi tubuh dan pikiran kita, penggunaan daun limau purut juga dapat meningkatkan kesedaran kita akan warisan budaya dan kekayaan alam Malaysia.

Dengan mengenali dan mempraktikkan kegunaan daun limau purut, kita dapat menghargai keanekaragaman alam kita sambil menjaga kesehatan dan kecantikan diri.

Jadi, jangan ragu untuk mencoba dan berbagi manfaat dari daun limau purut ini dengan teman dan keluarga.

Teruslah menikmati kebaikan dan aroma segar dari daun limau purut, dan semoga kita semua dapat hidup lebih sehat dan bahagia dengan alam semesta yang menyenangkan.

Leave a Comment