Cara Tanam Pokok Limau Purut dengan Mudah & Praktikal

Cara tanam pokok limau purut senang je dilakukan, teruskan baca artikel ni supaya korang boleh faham cara tanam pokok limau purut dengan betul!

Hari ini, kita akan bercakap mengenai satu topik yang cukup menarik iaitu cara tanam pokok limau purut.

Limau purut memang satu-satunya limau yang boleh buat kita terbayangkan keharumannya.

Tak kira sama ada nak buat asam pedas, sup, atau air limau, limau purut tetap menjadi pilihan utama!

So, kalau kita nak dapat limau purut segar dan sentiasa ada di taman sendiri, apa kata kita belajar cara nak tanam pokok limau purut.

Jangan risau, tak perlu jadi pakar pertanian untuk mula-mula kali.

Biar kami tunjukkan langkah-langkah mudahnya Cara Tanam Pokok Limau Purut. Jom kita mulakan!

Alatan & Bahan

Untuk menanam pokok limau purut, kita perlu ada beberapa peralatan dan bahan. Jom kita tengok apa yang diperlukan:

Peralatan:

  • Gunting
  • Pisau

Bahan:

  • Cable tie
  • Plastik Pembungkus
  • Serbuk Penggalak Pengakaran (Seradix 2)
  • Tanah Campur

Ingat, peralatan dan bahan ini akan memudahkan proses penanaman pokok limau purut.

Jadi, pastikan kita sedia ada semua bahan dan peralatan sebelum memulakan tanaman ini.

Cara Tanam Pokok Limau Purut

Sebelum korang tanam, korang mesti ketahui petua tanam pokok limau purut, termasuk:

Keperluan Cuaca

Untuk cara penanaman pokok limau purut, dia memang suka cahaya matahari yang terik!

Jadi, jangan lupa cari tempat yang terdedah kepada sinaran matahari sekitar 6-8 jam sehari. Dia tak suka duduk dalam teduhan, tau.

Penyediaan Tanah

Nak tanam pokok limau purut, kita kena pastikan tanah dia memang kelas A!

Tanah kena ada sistem pengairan yang baik, jangan sampai berair terlalu banyak atau terlalu kering.

Pastikan jugak tanah ada sikit kandungan organik, tak perlu banyak sangat.

Kalau boleh, tambah kompos sikit-sikit, bagi dia makan sekali.

Semaian Benih

Nak dapat benih limau purut yang baik, pilih buah yang sihat dan tak ada penyakit.

Benih limau purut ni jenis susah sikit, dia tak boleh simpan lama lepas kena keluarkan dari buah.

Jadi, cara paling bagus untuk tahu benih mana yang boleh ditanam, rendam dalam air.

Kalau ada benih yang terapung atas air, jangan harap boleh tanam. Tu maksudnya biji tu belum siap betul lagi.

Benih tu boleh disemai dalam bekas semaian hitam, isi dengan tanah campuran kompos dan tanah biasa.

Pastikan bekas semaian tu ada 3-4 barisan, dengan jarak kira-kira 45-55 cm antara satu barisan dengan yang lain.

Macam tu, pokok limau purut boleh tumbuh dengan puas hati!

cara tanam pokok limau purut
Cara Tanam Daun Limau Purut

Selepas lepas dua minggu semai, semua anak benih yang tinggi antara 5-10 cm akan ditanam.

Anak benih tu akan ditanam dalam polybag selama lebih kurang 1-2 bulan.

Kalau pokok dalam polybag tu masih kecil, boleh pindah ke tanah atau pasu yang lebih besar.

Sebab akar pokok yang kecil tu tak cukup kuat lagi nak bergelut nak cari makanan.

Bab Pengairan

Limau purut ni perlu disiram sekali sehari supaya dia tak kehausan.

Jangan terlebih siram, nanti dia boleh reput akar pulak.

Siram dah boleh berhenti bila pokok dah dipindahkan dari pasu dan dah besar-besar.

Bab Baja

Penting ni, nak bagi pokok tumbuh subur, berbunga, dan berbuah banyak.

Program baja tu kena bagi nutrien yang mencukupi supaya pokok jadi sihat, berbunga cantik, dan banyak buah.

Baja tu kena bagi bila dah pindahkan pokok dari polybag, atau kalau nampak pokok kekurangan makanan.

Kalau daun pokok jadi kuning-kuning, tu tandanya dia kurang nutrien, tau.

Tak hanya tu je, waktu pokok dah keluar bunga pun perlu bagi baja supaya dia tak kekurangan nutrien untuk membentuk buah.

Tabur Baja NPK 18:18:18 kira-kira 15 g setiap pokok, tujuhkan sekeliling pokok dengan jarak kira-kira 10 cm dari pangkal pokok tu.

Macam tu, pokok limau purut boleh dapat makanan yang cukup!

Pengurusan Penyakit dan Perosak

Limau memang selalu ada masalah penyakit, contohnya penyakit virus seperti Citrus.

Untuk elakkan virus ni, pilih biji yang sihat dari buah yang sihat. Jangan bagi peluang virus datang attack pokok limau.

Selain penyakit, kena jaga juga perosak macam ulat makan daun dan belalang.

Kena pantau pokok limau setiap hari dan kalau jumpa perosak, terus buang jauh-jauh!

Pemangkasan Pokok Limau Purut

Bila pokok limau dah lebat-lebat, kena potong sikit-sikit.

Pemangkasan ni bertujuan nak bagi pokok limau purut ni berbunga dengan lebih hebat.

Potong dahan-dahan samping tu, supaya pokok fokus lebih pada bunga dan buah.

Buanglah sikit-sikit dahan tu, tak nak bagi dia tumbuh terlalu banyak.

Lagipun, dengan pemangkasan ni, nutrien dalam pokok ni akan lebih teragih pada bunga dan buah.

Tuaian

Bila buah limau purut dah masak, warnanya dah jadi hijau kekuningan, tu baru boleh dipetik. Dah masak tu, rasa dia lagi sedap.

Jadi, kalau nampak limau dah macam tu, cepat-cepatlah petik!

Selain guna benih, cara tanam pokok limau purut juga boleh dilakukan menggunakan batang.

Berikut ni kami kongsikan cara tanam pokok limau purut dari batang dengan mudah & praktikal:

  • Pilih dahan yang sihat dan matured lalu potong
Potong Dahan
Potong Dahan
  • Buang semua daun
Buang Daun
Buang Daun
  • Buat lubang dalam tanah yang lembab lalu tanam 1 cutting untuk 1 bag
  • masukkan cutting tadi kemudian padatkan tanah
masukkan cutting
masukkan cutting – cara tanam pokok limau purut dalam pasu
  • Selepas 1 minggu ditanam, putik akan mulai keluar
putik akan mulai keluar
putik akan mulai keluar

Baca Juga: Cara Tanam Pokok Selasih dengan Mudah [Cukup 3 Langkah Je!]

Tahniah ! Kita dah habis belajar cara tanam pokok limau purut (cara menanam daun limau purut) ni.

Sekarang dah tahu langkah-langkah mudah untuk dapatkan limau purut segar di taman sendiri.

Pastikan kita sediakan tanah yang baik, anak benih yang sihat, dan jaga pokok dengan baik supaya dia tumbuh subur.

Ingatlah, proses menanam limau purut (cara menanam pokok limau purut) ni tak perlu jadi susah sangat. Cuba dan jangan takut untuk mencuba.

Kalau ada masalah, kita boleh tanya pakar pertanian atau berkongsi pengalaman dengan rakan tani yang lain.

Pokok limau purut ni bukan saja cantik, tapi juga harumnya boleh buat kita terbayang masakan sedap.

Jadi, jangan lupa jaga pokok limau purut kita dengan penuh kasih sayang dan sabar.

Siapa tahu, nanti kita boleh buat asam pedas, sup, atau air limau dengan limau purut sendiri!

Teruskanlah kecintaan dan semangat dalam pertanian kita.

Jom tanam lebih banyak tumbuhan hijau dan kekalkan keindahan alam sekitar. Selamat mencuba, rakan tani!

Leave a Comment